Zijdewind vraagt al lange tijd om aandacht voor de verkeersonveiligheid en
de overlast door gemotoriseerd verkeer in en door het dorp.
Sinds 2016 zijn er verschillende initiatieven geweest van dorpsgenoten, maar
deze initiatieven hebben niet tot enig vruchtbaar resultaat geleid. Ondanks
dat er in 2017 een verkeersmeting is gedaan voelden veel dorpsgenoten zich
door de gemeente aan het lijntje gehouden en niet serieus genomen. In
september 2020 is er besloten om tot serieuze actie over te gaan. Het
algemene gevoel was dat het dorp genoeg geduld had getoond.
Nogmaals werd er contact gezocht met de gemeente om de problemen onder de
aandacht te brengen. De verantwoordelijke ambtenaar stelde zich heel
coöperatief op, maar tot concrete plannen leidde dit niet. Onder de naam
Veilig Verkeer Zijdewind is er vervolgens namens en getekend door het hele
dorp een raadsbrief geschreven en de gemeenteraad gevraagd om te kijken naar
een structurele oplossing voor de verkeersproblemen in Zijdewind.
In de raadsbrief heeft Veilig Verkeer Zijdewind aangegeven zich zorgen te
maken om de gezondheid en veiligheid van de inwoners, maar ook over alle
scholieren en andere tweewielers die de rotonde over moeten steken. In het
kijken naar oplossingen en de aanpak van de verkeersproblemen in Zijdewind
heeft het dorp aangegeven actief te willen meedenken en er samen met de
gemeente Hollands Kroon de schouders onder te willen zetten.
Deze raadsbrief en het inspreken vond brede steun bij de raad. Verschillende
raadsleden bezochten Zijdewind en erkenden de problemen. Vervolgens is ook
Veilig Verkeer Nederland uitgenodigd die de onveiligheid op de Zandweg en
rond de rotonde volledig onderschrijft.
Na verkeersmetingen in maart 2021, waar ondanks Corona en avondklok een
enorme toename van de hoeveelheid verkeer werd geconstateerd ten opzichte
van 2017, is gemeente Hollands Kroon een aanbestedingsprocedure gestart die
in augustus heeft geresulteerd in de gunning aan verkeerskundig
ingenieursbureau IV-Infra om de verkeersproblemen te analyseren en mogelijke
oplossingen aan te dragen. IV-Infra is daarop in oktober langs geweest voor
een locatiebezoek. De verwachting is dat de rapportage van IV-Infra begin
2022 gereed is, waarna gemeente Hollands Kroon het maatregelenpakket met
Veilig Verkeer Zijdewind zal delen en het dorp zal worden gekend in het
bepalen van de mogelijke opties/verbeteringen.
In de tussentijd en met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen in maart
2022 neemt het dorp een filmpje op met verschillende groepen bewoners,
waaronder de Dorpsraad, met de vraag aan de politieke partijen in Hollands
Kroon om zich uit te spreken over de verkeersonveiligheid en de situatie in
Zijdewind mee te nemen in de plannen voor de nieuwe raadsperiode.
Wat zijn de problemen op de Zandweg?
Hoge snelheid
Van beide zijden, de spoorwegovergang en de rotonde, trekt het verkeer op om
met grote snelheid over de Zandweg te rijden. Er zijn geen
snelheidsbeperkende maatregelen, dus snelheid maken is ‘geen probleem’.
Hoge intensiteit
De verkeersstroom neemt alleen maar toe. De bewoners die het langst in het
dorp wonen, de meeste van hen langer dan 40 jaar, geven aan nog nooit zo’n
drukte te hebben meegemaakt, het neemt ieder jaar toe. Niet alleen het
aantal voertuigen geeft overlast, ook de rijtijden. Vanaf 5.30 uur ’s
ochtends tot ’s avonds laat is het druk op de weg. Ook de aanpassing van de
N241, waarbij landbouwverkeer over de parallelweg moet rijden, heeft ervoor
gezorgd dat er meer verkeer over de Zandweg is gaan rijden. Kennelijk mede
als gevolg van sluipverkeer.
Zware voertuigen
Zwaar landbouwverkeer (combines, grote trekkers), bouwverkeer (busjes,
klapperende aanhangers) en vrachtverkeer maakt veelvuldig gebruik van de
Zandweg. Alles dendert met hoge snelheid over de brug, waarna er hard geremd
moet worden voor de rotonde. Van de andere kant afkomend wordt er na de
rotonde direct vol gas gegeven.
Niet passende infrastructuur
De rotonde kent geen fietsverbinding naar de Havenstraat aan de noordzijde.
Er is geen zebrapad of andere oversteekplaats voor voetgangers. Er is geen
voetpad langs de Zandweg of de aanlooproute aan de noordzijde van de
Havenstraat. Er zijn geen verkeersbeperkende of snelheidsbeperkende
maatregelen genomen. Het zicht voor de auto’s die vanaf de rotonde de
Zandweg opdraaien is slecht.
Wat levert dat voor problemen voor omwonenden en voor kwetsbare
weggebruikers op?
Onveiligheid
De snelheid van het verkeer, de hoge intensiteit, de zware voertuigen en de
niet passende infrastructuur zorgt voor buitengewoon onveilige situatie.
Auto’s, vrachtwagens, landbouwverkeer, (elektrische) fietsen, alles vliegt
voorbij en langs elkaar heen met alle gevaren van dien. Een te hoge snelheid
van gemotoriseerd verkeer in combinatie met een gebrek aan oversteekplaatsen
voor fietsers en voetgangers leidt tot gevaarlijke situaties.
De snelheid op de Zandweg is overduidelijk te hoog. Daarbij komt dat de
rotonde een verzamelplaats is voor middelbare scholieren uit de omliggende
dorpen voor hun fietsroute naar Schagen. Dit geeft ’s ochtends een ophoping
van fietsers en drukte op en rond de rotonde en ’s middags significante
stromen fietsers, niet enkel scholieren, die kriskras de rotonde oversteken
(er is geen oversteekplaats voor fietsers).
Verkeershinder en verkeersoverlast
De geluidshinder is dusdanig dat, bij de bewoners direct aan de Zandweg,
binnenshuis regelmatig de gesprekken gestopt moeten worden totdat het
verkeer voorbij is. Het woongenot van de omwonenden in de directe -en
indirecte omgeving wordt echt beperkt. De geluidsoverlast begint ook effect
te krijgen op de gezondheid. Te veel lawaai en te veel gedender, met een
piek in de spits maar gedurende de hele lange dag en avond geeft veel
bewoners stress en kost energie.
Schade aan de woningen (en misschien wel aan de dijk)
Omdat het zware verkeer in groten getale en met hoge snelheid over de brug
dendert, voelen de direct omwonenden hun huizen schudden. Men ‘voelt’ het
zware verkeer in de huiskamers voorbijkomen. Dat leidt tevens tot zorgen om
schade aan huizen.
2
filmpjes die nog eens extra aantonen waar het hier over gaat:
Filmpje 1,
Filmpje 2. |